Most Adolfa

Kamień węgielny pod budowę Mostu Adolfa (lb. Adolphe-Bréck) został położony 14 lipca 1900r. przez Wielkiego Księcia Adolfa. Prace murarskie i kamieniarskie zostały wykonane przy użyciu kamienia z kilku lokalnych kamieniołomów, podczas gdy betonowa płyta została wykonana przez firmę francuskiego inżyniera Edmonda Coigneta. Budowa mostu była dokumentowana na fotografiach. Most został otwarty dla ruchu 24 lipca 1903r.

W tamtym czasie był to największy murowany most łukowy na świecie. Składał się z trzech bliźniaczych łuków, z których dwa mają 21,6m szerokości, a środkowy ma 84,65m szerokości i 31 m wysokości, o łącznej długości 153m. Kartusz na zworniku głównego łuku przedstawia herb Wielkiego Księcia Adolfa. Pokład został wykonany ze zbrojonego betonu, techniki, która w tym czasie była używana dopiero od około dziesięciu lat.

Betonowa płyta została całkowicie odnowiona w latach 1961-1962, a most został poszerzony (z 16m do 17,2m), balustrady i poręcze zostały wymienione. Drobne prace przeprowadzono w 1976r., kładąc nową warstwę nawierzchni i podnosząc chodniki, aby zapewnić lepszą ochronę pieszych.

W latach 90. XXw. badania wykazały, że most był w niepokojącym stanie: wiele kamiennych bloków było uszkodzonych, a łuki zdeformowane. Ponadto most był niewystarczająco wodoszczelny. Ostatecznie prace remontowe zostały wykonane w latach 2003-2004. W 2008r. zainstalowano czujniki optyczne w celu monitorowania stanu mostu.

W latach 2008-2011 przeprowadzono nowe badania w celu znalezienia odpowiedniego rozwiązania kwestii modernizacji mostu. Prace rozpoczęły się w 2013r. i zostały zakończone w 2017r.

Renowacja mostu wymagała jego całkowitego zamknięcia. Ponieważ most był główną arterią komunikacyjną w mieście, 30m na zachód od istniejącej konstrukcji zbudowano tymczasowy most o długości 174m, nazwany Niebieskim Mostem ze względu na jego kolor. Miał trzy pasy ruchu, w tym jeden zarezerwowany dla autobusów, jeden dla pieszych.

Remontowi Mostu Adolfa towarzyszyło położenie torów dla luksemburskiego tramwaju oraz kolejne poszerzenie (z 17,2m do 18,7m). Planowano utworzenie ścieżki rowerowej, ale było to utrudnione, ponieważ albo usunęłoby to pas ruchu, albo zwęziłoby i tak już bardzo wąskie chodniki. Problem został rozwiązany dzięki pomysłowi, który sam autor uważał za całkowicie szalony: most rowerowy przymocowany pod mostem. Podczas gdy ówczesny minister odrzucił pomysł bez zastanowienia, jego następca został przekonany i włączył kładkę do projektu w 2015r. Krytycy twierdzą jednak, że projekt odwraca uwagę od oryginalnego mostu.

Kładka podwieszona pod innym mostem jest pierwszą na świecie. Ma 154m długości i 4m szerokości, czyli tyle, ile wynosi szerokość między dwoma murowanymi łukami. Została zainstalowana w 2016r. i oddana do użytku 17 września 2017r. i jest otwarty zarówno dla rowerzystów, jak i pieszych, którzy mogą podziwiać widok na Dolinę Pétrusse.

(Źródło: fr.wikipedia.org)