W 1986r. na fali wprowadzania architektury nowoczesnej w krajobraz Paryża na dziedzińcu Pałacu Królewskiego rzeźbiarz i malarz Daniel Buren zainstalował dzieło, nazwane Dwie Płaszczyzny (fr. Les Deux Plateaux), znane bardziej pod nazwą Kolumny Burena (fr. Colonnes de Buren).
Artystyczna instalacja, zajmująca 3000m², składa się z podstaw 260 kolumn o różnej wysokości, wykonanych z jasnego marmuru kararyjskiego i czarnego marmuru pirenejskiego, które w nocy podświetlane są na zielono i czerwono. Dzieło zgodnie z nazwą posiada dwie płaszczyzny – jedną na poziomie dziedzińca, drugą natomiast poniżej, odzwierciedlającą pierwszą wizualnie (w tafli wody) oraz dźwiękowo. Ten koncept architektoniczny i jego dopasowanie do zabytkowego budynku wzbudził wiele kontrowersji, w szczególności we francuskich mediach, jednak wraz z upływem lat stał się jednym z symboli Paryża. W 2000r. przestało funkcjonować zasilanie obiegu wody na niższym poziomie instalacji, co pociągnęło za sobą stopniowe zanieczyszczenie części podziemnej. W 2007r. opłakany stan kolumn wzbudził wściekłość Burena, który zagroził demontażem swego dzieła. W rezultacie przeprowadzono trwające rok prace renowatorskie, których koszt czterokrotnie przewyższył instalację kolumn w latach 80.