banner
Ubiór w Indiach

Stroje hinduskie

Historia Indii w zakresie odzieży sięga cywilizacji Doliny Indusu, która rozkwitała w okresie 2800-1800 r.p.n.e. w okolicach północno-zachodniej części Azji Południowej. Większość obecnej wiedzy na temat starożytnych indyjskich ubrań pochodzi z rzeźb skalnych i malowideł w jaskiniach.

Bawełna była po raz pierwszy uprawiana i tkana na subkontynencie indyjskim około piątego tysiąclecia p.n.e. Starożytny grecki historyk Herodot opisał ją jako wełnę przewyższającą w pięknie i dobroci tę z owiec.

Cywilizacja Indusu znała również proces produkcji jedwabiu - był tkany już około 2450 r.p.n.e.. Analiza włókien jedwabiu wykazała, że był on wytwarzany w procesie rzekomo znanym tylko w Chinach. Indyjski brokat tkany z jedwabiu i złotej lub srebrnej nici zwany kimkhwāb (z pers.: mały sen, małe marzenie), znany w Indiach od czasów starożytnych, w literaturze wedyjskiej (ok. 1500r.p.n.e.) nazywany był hiraṇya, czyli tkanina ze złota. W IV-VI w.n.e. znany był jako puṣpapaṭa, czyli tkanina z utkanymi kwiatami. W XVI-XVIII w., kiedy kimkhwāb był niezwykle popularny wśród bogatych, wielkimi ośrodkami tkania brokatów były Ahmadabad, Surat, Aurangabad oraz Varanasi (wówczas Benares), które jest obecnie najważniejszym ośrodkiem produkcji kimkhwāb.

W starożytnych Indiach stosowano różne techniki tkackie, z których wiele przetrwało do dziś. Jedwab i bawełna były tkane w różne wzory i motywy, a każdy region wypracował swój odrębny styl i technikę.

Barwienie ubrań było praktykowane jako forma sztuki. Zidentyfikowano pięć kolorów podstawowych (suddha-varnas), a kolory złożone (misra-varnas) były kategoryzowane przez ich wiele odcieni. Wrażliwość wykazywano na najbardziej subtelne odcienie - starożytny traktat Vishnudharmottara podaje pięć tonów bieli, a mianowicie: kość słoniową, jaśmin, sierpniowy księżyc, sierpniowe chmury po deszczu i muszlę konchy. Powszechnie stosowanymi barwnikami, używanymi do czasów dzisiejszych, były naturalne, pozyskiwane z roślin, takich jak kampesz dający zabarwienia czerwonofioletowe, kurkuma - piękne żółcienie, indygo - kolor niebieski, lac, czerwona madera i krokosz barwierski.

Indyjskie ubrania były dobrze przystosowane do suchego, gorącego lata na subkontynencie. Wcześniej zawierały głównie pojedynczą tkaninę owiniętą wokół całego ciała i drapowaną przez ramię. Poetyckie wzmianki z dzieł takich jak Silappadikaram wskazują, że w starożytnym Tamil Nadu w południowych Indiach pojedynczy kawałek tkaniny służył zarówno jako dolna szata, jak i nakrycie głowy, pozostawiając całkowicie odkrytą środkową część ciała. Później ludzie nosili dolną szatę zwaną antarīya (również paridhana, dhoti, nivi lub nivi bandha), przywiązaną do talii szarfą zwaną kayabandh (lub mekhala) oraz okazjonalnie górną szatę zwaną uttarīya, zdejmowaną w okresie letnim. Dzieła Kalidasy wspominają o kūrpāsaka (czasami określana jako uttarāsaṅga lub stanapaṭṭa), formie ciasno przylegającej opaski na piersi, elemencie stroju kobiecego.

Starożytna antarīya blisko przypominała chustę dhoti w wersji "rybiego ogona", która przechodziła przez nogi, zakrywała luźno nogi, a następnie spływała w długą, ozdobną plisę z przodu nóg. Dalej ewoluowała w spódnicę bhairnivasani, znaną dziś jako ghagra i lehenga. Uttarīya była szalopodobnym welonem, używanym do zakrycia górnej części ciała lub głowy, który ewoluował w to, co dziś znane jest jako dupatta i ghoonghat. Podobnie stanapaṭṭa ewoluowała w choli do I w.n.e.

Szaty zwykle wykonane były z bawełny, dla przedstawicieli wyższych kast - z muślinu lub jedwabiu. Była też szata zwana pravara, wykonana z grubszej bawełny lub cienkiej skóry, chroniąca od chłodu, noszona jak peleryna.

Grecki historyk Flawiusz Arrian (I/II w.n.e.) pisał:

Hindusi używają lnianej odzieży, zrobionej z lnu wziętego z drzew. A len ten jest albo bielszy niż jakikolwiek inny len, albo ludzie będąc czarnymi sprawiają, że len wydaje się bielszy. Mają lniany surdut sięgający do połowy kolana i kostki oraz szatę, która jest częściowo zarzucona na ramiona, a częściowo zwinięta wokół głowy. Indianie, którzy są bardzo dobrze sytuowani, noszą kolczyki z kości słoniowej; nie wszyscy je bowiem noszą. Indianie farbują swoje brody na różne kolory; jedni, aby wydawały się białe jak najbielsze, inni ciemnoniebieskie; inni mają je czerwone, inni fioletowe, a jeszcze inni zielone. Ci, którzy są jakiejkolwiek rangi, mają latem trzymane nad sobą parasolki. Noszą buty z białej skóry, misternie obrobione, a podeszwy ich butów są wielobarwne i wysoko podniesione, aby mogli wydawać się wyżsi.

Sztuka tkania i barwienia, a także drukowania bawełny rozwinęła się w średniowieczu. Prym wiodły stany Gudżarat i Radżastan. I dziś po materiał najwyższej próby jedzie się do Bagru i Sanganeru leżących w pobliżu Jajpuru właśnie w Radżastanie. Tamtejsi rzemieślnicy przekazują sobie zawód z ojca na syna od pokoleń. Dobry czhipa - jak mówi się na artystów drukarzy, którzy drewnianymi klockami z twardego drewna tekowego zwanego śiśam zdobią tkaniny - wciąż jest w cenie. Bo to sztuka - do wykonania jednego wzoru, zależnie od jego skomplikowania, potrzeba od trzech nawet do trzydziestu różnych klocków. Rzeźbionych w proste geometryczne figury albo wyrafinowane motywy kwiatowe i roślinne, symbolizujące w Indiach płodność.

Integralną częścią historii indyjskich ubrań jest szal kaszmirowy, wyróżniający się charakterystycznym splotem kaszmirskim oraz rodzajem zastosowanej wełny. Kaszmirskie odmiany szali obejmują shahtoosh, popularnie znany jako "szal z pierścieniami" i szale z wełny pashmina, historycznie nazywane pashm. Tekstylia z wełny są wspominane już w czasach wedyjskich w związku z Kaszmirem, a sułtan Kaszmiru Zain-ul-Abidin jest uznawany za założyciela przemysłu wełnianego. Szale były barwione na czerwono lub purpurowo.

Kobiety w kaszmirskich chustach

"Kobiety w kaszmirskich chustach", J.S.Sargent

Ilustracja różnych stylów <i>sari</i>, <i>gagra choli</i> i <i>shalwar kameez</i> noszonych przez kobiety w Indiach na grafikach M.V.Dhurandhar'a

Ilustracja różnych stylów "sari", "gagra choli" i "shalwar kameez" noszonych przez kobiety w Indiach na grafikach M.V.Dhurandhar'a

<i>Sepoy</i> w <i>dhoti</i>

"Sepoy" (żołnierze) rekrutowani do brytyjskiej armii indyjskiej, ubrani w "dhoti"

Współcześnie tradycyjny indyjski strój różni się pod względem kolorystyki i stylu w zależności od regionu, czego przyczyną są między innymi zmiany klimatyczne. Popularne ubrania to zazwyczaj drapowane tkaniny, takie jak sari w przypadku kobiet i dhoti lub lungi w przypadku mężczyzn.

Sari

Ghunghat

Dhoti i lungi

Inne

Stroje muzułmańskie

Muzułmanie posiadają własny, odmienny zestaw garderoby.

Hijab (arab., dosłownie "kurtyna", "zasłona") to określenie, pochodzące od słowa haja czyli skromność. Tradycyjnie oznacza muzułmański, skromny sposób ubierania się, zarówno kobiecy jak i męski.

Według islamu niektóre części ciała ludzkiego są aurah, tzn. nie mogą być widoczne dla nikogo poza daną osobą i jej współmałżonkiem. U kobiet aurah obejmuje całe ciało z wyjątkiem twarzy i dłoni, u mężczyzn - obszar od pępka do kolan. Dodatkowo mężczyznom nie wolno nosić ubrań z jedwabiu (kobietom wolno).

W niektórych społeczeństwach muzułmańskich lub ich częściach idea hijab jest odczytywana bardzo konserwatywnie, w szczególności w stosunku do kobiet, które nakazem prawa zobowiązane są do noszenia strojów bardziej lub mniej zakrywających ciało. Zwyczaj ten nie jest jednak uznawany przez większość muzułmanów. W rzeczywistości wymagania co do hijab tak dla kobiet, jak i mężczyzn są interpretowane bardzo różnie, w zależności od kultury.

Dodatkowo

Częściowo pod wpływem historycznego panowania Brytyjczyków, w Indiach noszone są ubrania w stylu zachodnim.

(Źródło: pl.wikipedia.org, en.wikipedia.org, utsavpedia.com, national-geographic.pl, india-dreams.blog.onet.pl, bollywood-kino.blogspot.com)